כלי מרכזי בעבודת המאמן הוא השיקוף. העקרון של השיקוף הוא שלשדרים המודעים והלא מודעים של המתאמן יש מקלט שיכול להחזיר את השדר בצורתו המקורית או בעיבוד מסויים ולאפשר לו לראות אותם כפי שהם נראים מהצד ולמצוא בהם גילויים משמעותיים שלא ראה או לא היה מודע להם.
תאור | דוגמא | אפקט | הערות |
שיקוף מילולי – חזרה כמעט מילה במילה על דברי המתאמן | המתאמן: הבנתי שאני מסוגל להשיג הרבה יותר בחיי. המאמן: אתה אומר שהבנת שאתה מסוגל להשיג הרבה יותר בחייך. אולי זו פריצת הדרך שאתה זקוק לה? | כשהלקוח לא מספיק מודע לעוצמת דבריו – להדהד למתאמן חזרה את דבריו, כדי שישמע אותן שוב ויתן להם את משקלן הראוי. | המאמן נמנע מלשנות את משמעות הדברים, או להציע להם פרשנות משלו, כדי לוודא שתוכנן הוא בדיוק התוכן שהלקוח נתן להם, והוא קורא לו לבחון אותם שוב ולהתקדם בהתאם. |
שיקוף – דרך ניסוח מחדש | המתאמן: בכל פעם שאני צריך להציג את הפרוייקט אני מרגיש לא מוכן, אני מאבד את הבטחון העצמי ולא מצליח לשכנע את הבוס. המאמן: אם אני מבין אותך נכון, בכל פעם שאתה מגיע לא מוכן מקצועית לפרזנטציה, את לך בטחון עצמי מספיק לשכנע את הבוס. האמנם? אולי כדאי לעבוד על הכנה מקצועית יותר, ושתתן לך את תחושת המוכנות והבטחון העצמי הדרושים? | לפעמים שינוי בניסוח משנה את המשמעות. המאמן מציע ניסוח המבוסס על דברי המתאמן אבל מציע שינוי שיש בו משמעות המציע נקודת מבט חדשה המאפשרת שינוי. | נקודת המבט החדשה העולה מהשיקוף צריכה להקלט על ידי המתאמן ואחריותו היא, האם לאשר אותה או לדחותה. המאמן יכול להציע אותה על סמך הבנתו את הדברים או על סמך אינטואיציה. |
שיקוף דרך הגדרה מחדש | המתאמן: אני מתוסכל מהכשלונות המתמשכים שלי, אני לא מצליח להוריד משקל, להפסיק לעשן ולהפסיק להיות מתוח כל הזמן. המאמן: אני שומע ממך רצון עז לשנות לטובה את איכות חייך ולהגמל מהרגלים הפוגעים באושר שלך. | הגדרה מחדש באופן חיובי של המוטיבציה של הלקוח ושל הערכים החיוביים אליהם הוא שואף מסייעת להתחבר לערכים ולאנרגיה חיובית ולמנף אותם לתהליך אפקטיבי. | המתאמן רואה את המציאות דרך הפרשנות המחלישה שלו, ההצעה היא לראות את אותם דברים באופן מעצים. |
שיקוף על ידי הערכה מחדש והוקרה | המתאמן: תקופה ארוכה אני לא מצליח לקדם את העסק, בקושי מצליח להמנע מהפסדים ופשיטת רגל. המאמן: אני חושב שאתה ראוי להוקרה עצומה, על ההצלחה שאתה ממעיט בערכה, לשמור על ההעסק בתקופה קשה כשרוב המתחרים מפסידים, למצוא את הכוחות העצומים להגן על העסק ועל המשפחה, זה דבר עצום ומלמד שיש לך כוחות גדולים ויכולות מרשימות שיעזרו לך להתקדם! אתה אמיץ ומסור לערכיך, אני מכבד את זה מאוד. | הקשיים ומצב הרוח מביאים לעיתים קרובות להתמקדות בבעיות ולהערכת חסר של מה שבאמת יש ולמשמעות המחזקת של הגישה חיובית. המאמן מזהה אפשרויות להוקרה בdoing וגם בBEING של המתאמן, ומשקף אותם. | השיקוף המעצים מסייע למתאמן לראות שבמה שהוא אומר ועושה, ובמי שהוא, יש הרבה יותר ממה שהוא מעריך. ההערכה מחדש והוקרה מחזקים את המתאמן ומעלים את האנרגיה של התהליך כולו. המאמן צריך לבוא בגישה חיובית מתוך אמון במתאמן, ועם זאת להקפיד להיות ישר וכנה בשיקוף ולא לנסות להעביר שיקוף מחזק לא אמין. |
שיקוף אחריותו של המתאמן על התוצאות שלו | המתאמן: בשבוע הבא יהיה לי עומס בעבודה, נראה לך שנוכל לדחות את הפגישה הבאה לעוד שבועיים? המאמן: זו החלטה שלך, אתה יכול לראות זאת כהזדמנות לאתגר את עצמך ולבטא את המחוייבות שלך לתהליך האימון בו בחרת, ולעשות מאמץ לקיים הפגישה בכל מקרה, או להחליט שהמאמץ גדול מדי, ואז הייתי מציע לך לבדוק שוב את סדרי העדיפויות שלך. תפקידי לשקף לך את מה שאני רואה, הבחירה היא באחריותך. | חלוקת האחריות באימון, היא לא רק חלוקת תפקידים. היא מהותית לתהליך, ומשמעותית לחיים בכלל, ומעצבת את הברית בין המאמן למתאמן ומבהירה למתאמן שזה התהליך שלו והוא אחראי לתוצאות שלו. כשהוא מנסה להעביר אחריות למאמן, תפקידו של זה להזכיר לו מי יושב ליד ההגה ושתוצאות החיים שלו הם פרי בחירותיו. | המאמן אחראי לבדוק באופן שוטף את תפישת האחריות של המתאמן ולשקף לו אותה. השיקוף יכול לבטא הוקרה על לקיחת אחריות, או להיפך, הצעה לבחון את המחוייבות של המתאמן לתהליך מתוך בחירותיו ולהעריך אותן מחדש. |
שיקוף דרך סיכום נרטיב | המתאמן: מספר באריכות כיצד אנשים שונים מכשילים אותו בהשגת מטרותיו. המאמן: אני רוצה לשקף לך בקיצור מה אני שומע ממך – יש אנשים שונים שאשמים במה שקורה לך. אבל המשמעות של הסיפור הזה היא שאתה מטיל ומעביר האחריות על חייך לאנשים אחרים. אולי יותר נכון לך לשנות את הגישה, לקחת שליטה ואחריות מלאה על חייך, הן על מה שקרה והן על מה שתעשה מכאן ולהבא? | שיקוף הנרטיב מאפשר להפגיש את הפירוש של המתאמן לתסריטיו עם המשמעויות שאין הוא מודע להם ולהציע לו לבחון פירושים חליפיים | המאמן צריך לשקף את הנרטיב של המתאמן ללא שיפוטיות, ולאפשר למתאמן לבחור בין הפירושים. לעתים זה המקום בו יש להפעיל “התערבות” כדי לעזור למתאמן להתנתק מהסיפור שכובל אותו. |
שיקוף של מסר לא מילולי | המאמן: אני רואה שכשאתה מדבר על הפרוייקט החדש עיניך זוהרות וכולך קורן, נראה שמימושו עבורך הוא סוג של הגשמת ייעוד.המאמן: בעוד שאתה מתאר על רצונך לעזוב את מקום העבודה ולהתחיל משהו חדש כצעד חיובי עבורך, אני מקבל ממך מסר לא מילולי הפוך, אני שומע בקולך, במבע פניך ומרגיש ממך באופן כללי התנגדות למהלך זה, משהו בך משדר שאתה לא באמת שלם עם זה. אז מה באמת אתה אומר לי? | שיקוף של מסרים לא מילוליים יכול להיות מאוד אפקטיבי שכן המתאמן הרבה פעמים אינו מודע למסרים אלו, שלעיתים עומדים בסתירה לדברים שהוא אומר, ובדרך כלל מבטאים משהו יותר אותנטי ופנימי. | היכולת לזהות ולשקף מסרים לא מילוליים (רזונאנס) דורשת הקשבה ברמה 3, תוך שימוש באינטואיציה, והפעלת ניהול עצמי המסייע למאמן להבחין בין המסר המילולי למסר הלא מילולי, להיות סקרן לגבי מה שהוא קולט, ולשקף למתאמן את המסרים שהוא לעתים כלל לא מודע להם. |
שיקוף האמפטיה של המאמן | המאמן במלוא נוכחותו משקף למתאמן את האמפטיה שלו למתאמן, ואת מחוייבותו לתהליך, בהקשבתו, בתשומת לבו ובאכפתיות שלו | באמצעות השיקוף האמפטי מעצב המאמן את הברית עם המתאמן, ואת האמון של המתאמן במאמן ובמערכת יחסי האימון. המתאמן יודע שהוא זוכה להקשבה מלאה, שזה האימון שלו, שהמאמן אתו שם ובשבילו. | על ידי ניהול עצמי נכון, משתמש המאמן בכלי השיקוף המילוליים והלא מילוליים, בהקשבה ברמות 2-3, בסקרנות כנה, בנוכחות מלאה ואוטנטית. באמצעות MODELING הוא מדגים למתאמן כיצד הוא עצמו יכול לשפר את מיומנויותיו. |