הסיפור הבא מוכר לרבים בגרסאותיו השונות, ובמיוחד מספרו של פאולו קואלו, ‘האלכימאי’. אני מביא בזה, את הגרסה, ככל הנראה הראשונה והמקורית לסיפור זה, שהוא למעשה סיפור חסידי ששורשיו המבוססים היסטורית, מגיעים לעיר קרקוב שבפולין, במאה ה17. הוא מהווה לדעתי מטה – סיפור, המייצג בדרכו הספרותית את העקרונות המהותיים של המפגש שספר זה עוסק בו: אימון וסיפור, ודרכו נתרגל את מתודת 3 השלבים לגילוי מתוך סיפור שהוצגה לעייל בקווים כלליים.
בנספח בסוף הספר אתם מוזמנים לקרוא פירוש נרחב שכתבתי לסיפור זה, ולהלן תמצית הדברים:
מעשה מרבי אייזיק ר’ יעקעליס מקראקא. ר’ אייזיק ר’ יעקעליש חלם לו כמה פעמים שיסע לפראג, ושם סמוך לחצר המלך תחת הגשר יחפור בארץ וימצא אוצר גדול ויתעשר. הוא נסע לפראג ובבואו שמה הלך אל הגשר אשר אצל חצר המלך, אבל שם עמדו אנשי חיל ההולכים על המשמר לילה כיום, והיה ירא לחפור בארץ ולחפש במטמונים, אבל מרוב צערו כי עמל כ”כ בדרך רחוקה, ועתה ישוב לביתו בחוסר כל, היה הולך כל היום סמוך להגשר אנה ואנה, תפוש במחשבותיו וכשחשכה הלך אל האכסניא לנוח, וביום השני וכן ביום השלישי שוב בא בבוקר בבוקר אל המקום הזה, וטייל שם כל היום, ולפנות ערב הלך לאכסניא.
השר העומד שם בראש האנשי חיל שומרי ראש המלך, בראותו יום יום כי איש יהודי הולך שחוח ותוארו כעני המעוטף בצער ויגון, סובב סובב אצל הגשר כל הימים, קראו אליו ושאלו בדברים רכים מה אתה מחפש ועל מי אתה ממתין זה כמה ימים במקום הזה, סיפר לו כל העניין כי כמה לילות רצופים חלם לו כי כאן טמון אוצר גדול, ולמטרה זאת בא לפראג ברוב עמל וטורח. אז פתח השר את פיו שחוק ואמר לו האם היה כדאי שתיסע דרך רחוקה כ”כ ע”י חלום, מי זה אשר יאמין לחלומות, הלוא גם אני בחלומי אמרו לי שאסע לעיר קראקא ושם נמצא אחד הנקרא בשמו אייזיק ר’ יעקעליש, ואם אחפור שם בבית היהודי אייזיק ר’ יעקעליש תחת התנור וכירים אז אמצא אוצר גדול, אבל הכי אתן אומן לחלומות אשר שווא ידברו, ולנסוע בשביל זה לקראקא, ואתה עשית שטות כזה לבא לכאן.
ויהי כשמוע רבי אייזיק ר’ יעקעליש דברי השר הבין כי עיקר ביאתו לכאן היה למען ישמע דברים אלו ושידע כי האוצר נמצא לא כאן רק בביתו וכי עליו לחפור ולבקש במטמונים בביתו ושם ימצא האוצר. חזר ונסע לביתו וחפש ומצא בביתו תחת התנור וכירים את האוצר ונתעשר, ובנה בהונו הבית הכנסת הנודעת בשם ר’ אייזיק ר’ יעקעליש שוהל.
אייזיק, יהודי קשה יום מקרקוב, חולם חלום על אוצר הנמצא תחת הגשר בפראג. החלום חוזר ונשנה, עד שאייזיק מחליט לבדוק, האמנם יש אוצר תחת הגשר בפראג. הוא יוצא לדרך ארוכה וקשה, מגיע למקום, ומגלה שאין גישה לגשר, המוביל לארמון המלך, והמוקף בשומרים. הוא מסתובב באזור הגשר מספר ימים, מחפש מוצא, עד שראש השומרים ששם אליו לב, פונה אליו ושואל למעשיו. אייזיק מחליט לשתף אותו בחלומו, והשומר בתגובה, צוחק לטיפשותו של אייזיק, ומשתף אותו בחלומו הוא, בו נאמר לו כי אם ילך לקרקוב לביתו של אייזיק בן יעקב, ימצא תחת התנור אוצר גדול. השומר כמובן לא מאמין להבלים אלו. אייזיק, מגלה בחלומו של השומר את המפתח לאוצרו, חוזר הביתה, חופר תחת התנור, מגלה אוצר גדול ובונה בית כנסת.
הצעתי לעייל מתודה מומלצת לעבודה עם סיפורים, המציעה 3 מישורים של חקירה וחיפוש משמעות (חפירה כבר אמרנו? J):
כאמור לעייל, כלי החקירה והחפירה העיקרי של אימון בכלל ואימון באמצעות סיפורים בלבד, הוא השאלה. אז נציף כמה שאלות במישור הראשון:
אפשר כמובן להוסיף ולשאול על הסיפור עצמו, כמו יין טוב, לתת לו לנשום ולהיפתח ולגלות את טעמו המלא, ובאמצעות שאלות אלו לגלות מה מסתתר בין השורות ובין הרווחים שבסיפור. אפשר כבר בשלב זה להבין, שבחקירה זו שאנו מבצעים כעת, אנו גם הופכים קצת לאייזיקים, כמוהו מחפשים אוצר שלגמרי לא ברור היכן הוא מחכה לנו…